Waldorfskolor är inte konfessionella. Jag skulle dock vilja passa på att skärpa Lilian Sjölunds uttalande med att säga: Nej, visst, det går inte att säga "inte alla waldorfskolor" och få ryggen automatiskt fri, med att säga "inte alla skolor" - utan att med det sagt dämpa fasan i de berättelser som kommit fram från Solvikskolan.
Alla som arbetar med undervisning och barn idag bär samma enorma ansvar för att se till barnens och individens bästa för att hjälpa och stötta dem i att bli trygga, tänkande, ifrågasättande, nyfikna, kreativa och kapabla människor. Det står inskrivet i skollagen och den ska alla följa.
Det är märkligt och djupt olyckligt att Skolinspektionen inte upptäckte missförhållandena som rådde, och oroande att det så lätt gick att iscensätta något annat.
Annons
Annons
Läs Sjölunds ledare: Även om det dröjde 40 år – tur att missförhållanden avslöjades som staten blundat för
Det är märkligt och djupt olyckligt att Skolinspektionen inte upptäckte missförhållandena som rådde, och oroande att det så lätt gick att iscensätta något annat.
Det skulle vara välkommet med noggrannare granskning och längre besök av inspektörerna, för allas skull, i alla skolor. Just nu får hela waldorfsverige, inklusive alla svenska waldorfelever, stå i hörnet med struten på som var brukligt förr i den svenska folkskolan, men offentligt, och det är också olyckligt.
Citerar dig, Lilian Sjölund, från vår diskussionstråd under artikeln på Facebook: ”Men om dokumentären kan leda till bättre och seriösa inspektioner, av alla, och därmed ett bevis på att allt är okej, så vinner alla på det.”
Jag håller helt med dig, det hade varit ett värdigt och fint resultat!
Välkommen att göra ett besök hos oss på Delsbo Waldorfskola!
Viveka Sjögren Bangoura, rektor

Waldorfpedagogiken strävar bland annat efter att förena det konstnärliga uttrycket med kunskapandet och inlärningen i de teoretiska ämnena. (Bilden har Viveka Sjögren Bangoura skickat med texten.)
Annons
Svar direkt: Poängen med ledaren var inte att svartmåla alla Waldorfskolor, eller att friskriva alla andra skolor från missförhållanden. Vi kom också fram till i vår diskussion att inspektionerna måste bli skarpare, kanske framför allt av dem som går under insynsradarn. Att Skolinspektionen helt fallerat i detta fall råder det inga tvivel om. Men som utomstående kan man förstås undra varför ingen annan Waldorfskola i landet ifrågasatte vad som pågick på Solvik under alla dessa år. Det torde ha varit de enda som hade någon som helst kännedom om missförhållandena, jämte föräldrarna. Det får vi förmodligen inget svar på men kanske kan vi alla lära oss något.
Lilian Sjölund