Att gång på gång, dagar i sträck, försöka få en tid för vaccination är tidskrävande och med all säkerhet oerhört frustrerande och stressande för många personer.
Systemet är klumpigt och enormt orättvist, det är bara slumpen som avgör om du kommer fram. Då samma system användes i höstas, då för att få tid för vanliga influensavaccineringen, fick jag försöka 53 gånger under 3 veckor för att komma fram. En granne ringde en gång, kom fram och fick även vaccinera sig tre veckor före mig. Många upplevde då en stor orättvisa och redan har flera upplevt samma sak vid tidbokning för coronavaccineringen. Att få kontakt med sjukvården bör och skall vara lika för alla.
Annons
Annons
Ett smidigt och rättvist system hade varit att man genom ett mail eller sms med stöd av Bank-id anmälde sitt intresse för vaccination, vilket skulle påbörjats i samband med gruppindelningen, och därefter sedan i turordning fått ett meddelande om en tid för vaccination. Om jag inte accepterat den tid jag fått mig tilldelad hade placeringen för ny tid blivit längst bak i kön igen.
Kompetensen hos den/de ansvariga för nuvarande system bör ifrågasättas. Kan det vara politiker tro?
Håkan