"Dygnsrytm och Tidvatten" kallar Uppsalakonstnärerna Annica Danielsson Almén och Adina Almén sin gemensamma utställning i Söderhamn. En poetisk och eftertänksam titel som stämmer väl överens med det vi får se.
Annica Danielsson Almén är keramiker i grunden och visar nu också exempel på formgjuten betong och mönster på blästrat glas. På Kvarnens övervåning böljar tidvattnet in i form av en mängd porslinsskärvor i olika mönster och färger sorterade harmoniskt i cirklar. Hennes Fjärilseffekten består av keramiska former, som en fjärils vingslag som sprider sig och förändras över väggen. Det stora kontrasteras med det lilla, som i vattendropparna av keramik med små toffeldjur, hoppkräftor och bakterier.
Annons

Teckning av Adina Almén. Eftersom hon är vänsterhänt är det hennes högerhand hon tecknat i olika positioner. Diptyk II, blyerts heter verket, som är kopplat till Diptyk I, lin.
Annons
Mor och dotter arbetar i olika material men har ändå en hel del gemensamt, konstaterar jag medan jag vandrar genom de två utställningsrummen. Kanske är det den rena linjen, deras sätt att abstrahera mycket information till några former. Det blir finstämt och eftertänksamt. Dotterns virkade former blir keramik i bågar och öglor i moderns version.
I den vitmålade salen är det Adina Almén som dominerar. Hon är textilkonstnär men också en duktig tecknare, som i sviten bilder från en orolig natt, där titlarna helt enkelt består i klockslag. Ett citat från Tomas Tranströmer, passar fint in bland verken:
”Jag ligger och ska somna, jag ser okända bilder/och tecken klottrande sig själva bakom ögonlocken/på mörkrets vägg. I springan mellan vakenhet och dröm/försöker ett stort brev tränga sig in förgäves.”

03: 40 och 08:57, teckningar av Adina Almén.
Hon har också gjort en fin studie av händer, där en röd tråd dras från föregående verk, som består av virkade tecken eller organismer i rött.
Dagboksbladen, Under tiden, består av virkade former som binder minnen och känslor. De är uppklistrade på plexiglasbitar och hänger som mobilbilder från taket, alla märkta med tydliga datum.

Behållare i keramik, av Annica Danielsson Almén.
Annons
Annons
I samma rum finns ett par bidrag av Annica Danielsson Almén. En mängd vita keramikburkar med lock i olika storlekar tar upp en del av golvutrymmet. Som gjorda att samla hemligheter i för framtiden. De harmonierar väl med dotterns tecknade och virkade verk.
Trådlek är tre par keramikhänder som håller en röd garnögla, som i leken med trådar som man hämtar upp på ett bestämt sätt av varandra. Sista handparet har bildat ett trassel.

Mor och dotter, Annica Danielsson Almén och Adina Almén, leker den trådlek som keramikhänderna på väggen i bakgrunden sysslar med.
Bild: Christina Busck
På övervåningen har Adina Almén ett videoverk med, som knyter an till sängteckningarna på undervåningen. Dygnsrytm kallar hon filmloopen, där hennes huvud vrider och vänder sig under en natt.

Annica Danielssons verk i keramik och formgjuten betong. I förgrunden Livet i en vattendroppe.
Bild: Christina Busck
Foajéns verk av Adina Almén hade inte kommit upp när jag besökte utställningen.
LÄS MER: Inger Drougge Carlberg har hittat tillbaka till väven
Annons
Annons

Dagbok, Under tiden, av Adina Almén.
Bild: Christina Busck
UTSTÄLLNING
Dygnsrytm och Tidvatten
Annica Danielsson Almén och Adina Almén
Söderhamns konstförening, Kvarnen
Pågår 29/4–14/5
Christina Busck
0650-355 94
[email protected]